Oscary 2022 – triumf Diuny, sceniczny popis Willa Smitha i kilka niespodzianek.

Zeszłej nocy po raz 94 zostały rozdane Oscary. Niegdyś bardzo prestiżowe nagrody, wielkie święto kina, dziś jedynie echo dawnej świetności. Powodów jest wiele i wielbiciele filmu z pewnością dostrzegają problem. Akademia dwoi się i troi aby zwiększyć oglądalność, która słabnie z roku na rok. Członkowie tej prestiżowej gildii wpadli jednak na dość kontrowersyjny pomysł – skrócenia gali kosztem laureatów Oscara w „mniej istotnych kategoriach”. Krótko mówiąc przemówienia twórców nagrodzonych aż w 8 kategoriach w tym Najlepszy Montaż, Najlepsza Charakteryzacja i Fryzury, Najlepsza piosenka czy też Najlepszy dźwięk zostały pocięte i skrócone w transmisji na żywo, a same nagrody zostały wręczone godzinę przed rozpoczęciem gali. A teraz wyobraźmy sobie wielkiego zwycięzcę zeszłej nocy Diunę bez montażystów czy dźwiękowców.

Ogromną siłą współczesnego, widowiskowego kina są aspekty techniczne. Nietrudno zatem wejść w skórę osób, które zamiast móc wpaść w uzasadnioną euforię i mieć możliwość zaprezentowania w pełni światu swojego sukcesu, zostały potraktowane jako te gorsze i niewarte uwagi. Nie dziwię się więc głosom sprzeciwu.

Kolejny bardzo nietrafiony pomysł w tym roku to tzw. Oscary Publiczności przyznawane na Twitterze.

Zaowocowało to tym, że film Cinderella (nowa wersja Kopciuszka z Camilą Cabello i transpłciową Wróżką Chrzestną) zajął w głosowaniu drugie miejsce, a nagroda powędrowała do Zacka Snydera za film Armia Umarłych – horror o zombie, który nie spotkał się z uznaniem krytyków ani widzów (jego ocena na portalach filmowych oscyluje w granicy 5,5/10), a już na pewno nikomu z Akademii nie przyszłoby do głowy nominować go do Oscara. Oby to był pierwszy i ostatni raz.

Najlepszym filmem okazał się obraz CODA będący remakiem francuskiego Rozumiemy się bez słów traktujący o rodzinie niesłyszącej i porozumiewającej się między sobą językiem migowym.

Film zdobył też statuetkę w kategorii Najlepszy scenariusz adaptowany oraz Najlepszy aktor drugoplanowy. Troy Kotsur stał się pierwszym głuchoniemym aktorem w historii, który uhonorowany został Oscarem w kategorii aktorskiej. Za to sam film CODA jest pierwszym w historii obrazem nagrodzonym główną nagrodą, pochodzącym z platformy streamingowej (Apple TV+).

Nie można nie wspomnieć o Diunie, filmie który zdobył najwięcej bo 6 Oscarów głównie w kategoriach technicznych w tym za Najlepszą muzykę oryginalną dla Hansa Zimmera, za dźwięk, montaż, scenografię, zdjęcia oraz efekty specjalne.

Mimo tak licznych bo aż 10 nominacji, nie było w nich miejsca dla Denisa Villeneuve za reżyserię. W tej kategorii triumfowała Jane Campion za swój western Psie pazury. Mimo tego sukcesu, film ten jest jednym z największych przegranych Oscarowej gali. Z 12 nominacji ostatecznie ostała się tylko ta jedna statuetka za reżyserię.

Najlepszymi aktorami zostali Jessica Chastain niemal nie do poznania w roli Tammy Faye w filmie biograficznym oraz Will Smith grający w filmie opartym na historii tenisistek, sióstr Williams.

Ten ostatni przyćmił jednak swój triumf i przy okazji inne przemowy wygranych, czynem którego się dopuścił w trakcie gali na żywo. Komik Chris Rock, współprowadzący galę, a więc kolega z tego samego podwórka bo przecież Smith również zaczynał w rolach komediowych, otrzymał cios w szczękę po tym jak zażartował z żony Smitha.

Jada Pinkett Smith choruje na łysienie plackowate, uznany za przesadę był więc dowcip że powinna ubiegać się o rolę w G.I. Jane 2 (Demi Moore grała w tym filmie ogoloną na łyso kobietę wstępującą do wojska). Naprawdę trudno stwierdzić czy była to autentyczna reakcja urażonego Smitha czy też panowie obmyślili ustawkę pod show (czemu naprawdę nikt dziś by się nie dziwił). Tak czy inaczej jest o czym mówić, a Rock nie wniósł jak dotąd oskarżenia za uderzenie. Nie brak też głosów oburzenia. Swój tweet zamieściła na przykład aktorka Mia Farrow potępiająca zachowanie Willa Smitha.

Tłum. To był tylko żart. Tym się właśnie zajmuje Chris Rock. Zawsze był cięty (dowcip). Jak na niego to był łagodny dowcip. I kocham GI Jane.

Sporym zaskoczeniem była wygrana Ariany DeBose za drugoplanową rolę kobiecą w West Side Story, remaku w reżyserii Spielberga. 60 lat temu rola Anity przyniosła Oscara Ricie Moreno o czym wspomniała DeBose.

Pierwszy Oscar w całej karierze trafił za to w ręce Kennetha Branagh. Film Belfast inspirowany jego dzieciństwem, zgarnął statuetkę w kategorii Najlepszy scenariusz oryginalny, którą odebrał właśnie uznany brytyjski aktor i reżyser.

W animacjach choć konkurencja była spora, nie było żadnych zaskoczeń. Najlepszym filmem animowanym został Nasze magiczne Encanto.

Polscy twórcy tym razem musieli zadowolić się nominacjami. Statuetki nie otrzymał krótkometrażowy film Sukienka ani Janusz Kamiński, autor zdjęć do musicalu West Side Story.

Wydarzenia na świecie, które obecnie mają miejsce nie mogły pozostać bez echa także na gali wręczenia Oscarów. Wyświetlono więc specjalną planszę zapowiadającą minutę ciszy i zachęcającą do wsparcia Ukrainy, która już od ponad miesiąca stawia czoła inwazji Putina i jego wojskom.

Sean Penn na Ukrainie

Niektórzy twórcy obecni na gali wpletli także w swoje kreacje akcenty koloru niebieskiego i żółtego, a więc barw flagi Ukrainy na znak protestu i solidarności z Ukraińcami.

Wcześniej aktor Sean Penn, który na własne oczy ujrzał tragizm ukraińskiej społeczności przebywając na Ukrainie w celu stworzenia dokumentu, zapowiedział że przetopi swoje dwa Oscary jeśli organizatorzy nie zezwolą prezydentowi Wołodymyrowi Zełenskiemu na przemowę w trakcie gali (pomysł przemowy spodobał się także współprowadzącej galę Amy Schumer). Już wiadomo, że do tego nie doszło gdyż producent całego przedsięwzięcia Will Packer oznajmił iż gala ma być pełna radości i być pewnego rodzaju ucieczką od tych tragicznych wydarzeń. Nie wiadomo jeszcze jak ostatecznie zareaguje Sean Penn.

Poniżej pełna lista zwycięzców i nominowanych wraz ze zdjęciami.

Najlepszy film

CODA

Robyn Beck/AFP/Getty Images

Diuna

King Richard: Zwycięska rodzina

Nie patrz w górę

West Side Story

Belfast

Drive My Car

Licorice Pizza

Psie pazury

Zaułek koszmarów

Najlepszy aktor pierwszoplanowy

Will Smith jako Richard Williams (King Richard: Zwycięska rodzina)

Javier Bardem (Being the Ricardos)

Benedict Cumberbatch (Psie pazury)

Denzel Washington (Tragedia Macbetha)

Andrew Garfield (Tick, Tick… Boom!)

Cios wymierzony przez Willa Smitha

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa

Jessica Chastain jako Tammy Faye Bakker (Oczy Tammy Faye)

Nicole Kidman (Being the Ricardos)

Penélope Cruz (Matki równoległe)

Kristen Stewart (Spencer)

Olivia Colman (Córka)

Najlepszy aktor drugoplanowy

Troy Kotsur jako Frank Rossi (CODA)

J.K. Simmons (Being the Ricardos)

Kodi Smit-McPhee (Psie pazury)

Ciarán Hinds (Belfast)

Jesse Plemons (Psie pazury)

Najlepsza aktorka drugoplanowa

Ariana DeBose jako Anita (West Side Story)

Judi Dench (Belfast)

Aunjanue Ellis (King Richard: Zwycięska rodzina)

Jessie Buckley (Córka)

Kirsten Dunst (Psie pazury)

Najlepszy reżyser

Jane Campion (Psie pazury)

Kenneth Branagh (Belfast)

Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza)

Steven Spielberg (West Side Story)

Ryûsuke Hamaguchi (Drive My Car)

Najlepszy scenariusz oryginalny

Kenneth Branagh za Belfast

Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza)

Adam McKay i David Sirota (Nie patrz w górę)

Zach Baylin (King Richard: Zwycięska rodzina)

Joachim Trier i Eskil Vogt (Najgorszy człowiek na świecie)

Najlepszy scenariusz adaptowany

Sian Heder za CODA (scenariusz na podstawie francusko-belgijskiego filmu Rozumiemy się bez słów z 2014 roku )

Eric Roth, Jon Spaihts i Denis Villeneuve (Diuna)

Jane Campion (Psie pazury)

Maggie Gyllenhaal (Córka)

Takamasa Oe i Ryûsuke Hamaguchi (Drive My Car)

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

Ben Proudfoot za The Queen of Basketball

Jay Rosenblatt (Kiedyś byliśmy łobuzami)

Pedro Kos i Jon Shenk (Zaprowadź mnie do domu)

Geoff McLean i Matthew Ogens (Niech mnie usłyszą)

Elizabeth Mirzaei i Gulistan Mirzaei (Trzy piosenki dla Benazir)

Najlepsza charakteryzacja i fryzury

Linda Dowds, Stephanie Ingram i Justin Raleigh (Oczy Tammy Faye)

Nadia Stacey, Naomi Donne i Julia Vernon (Cruella)

Göran Lundström, Anna Carin Lock i Frederic Aspiras (Dom Gucci)

Donald Mowat, Love Larson i Eva von Bahr (Diuna)

Mike Marino, Stacey Morris i Carla Farmer (Książę w Nowym Jorku 2)

Najlepsza muzyka oryginalna

Hans Zimmer za Diunę

Hans Zimmer nie był obecny na gali, właśnie odbywa trasę koncertową po Europie.

Germaine Franco (Nasze magiczne Encanto)

Jonny Greenwood (Psie pazury)

Alberto Iglesias (Matki równoległe)

Nicholas Britell (Nie patrz w górę)

Najlepsza piosenka

No Time To Die, Finneas O’Connell, wyk. Billie Eilish (Nie czas umierać)

REUTERS/Brian Snyder

Be Alive, wyk. Beyoncé (King Richard: Zwycięska rodzina)

Down to Joy, wyk. Jamie Dornan (Belfast)

Somehow You Do, wyk. Reba McEntire (Four Good Days)

Dos Oruguitas, wyk. Sebastián Yatra (Nasze magiczne Encanto)

Najlepsza scenografia

Zsuzsanna Sipos i Patrice Vermette za Diunę

Stefan Dechant i Nancy Haigh (Tragedia Makbeta)

Tamara Deverell i Shane Vieau (Zaułek koszmarów)

Grant Major i Amber Richards (Psie pazury)

Adam Stockhausen i Rena DeAngelo (West Side Story)

Najlepsze efekty specjalne

Paul Lambert, Tristan Myles, Brian Connor i Gerd Nefzer za Diunę

VALERIE MACON/AFP/Getty Images)

Charlie Noble, Joel Green, Jonathan Fawkner i Chris Corbould (Nie czas umierać)

Kelly Port, Chris Waegner, Scott Edelstein i Dan Sudick (Spider-Man: Bez drogi do domu)

Swen Gillberg, Bryan Grill, Nikos Kalaitzidis i Daniel Sudick (Free Guy)

Christopher Townsend, Joe Farrell, Sean Noel Walker i Dan Oliver (Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni)

Najlepsze kostiumy

Jenny Beavan za Cruellę

Bob Morgan i Jacqueline West (Diuna)

Luis Sequeira (Zaułek koszmarów)

Jacqueline Durran, Massimo Cantini Parrini (Cyrano)

Paul Tazewell (West Side Story)

Najlepsze zdjęcia

Greig Fraser za Diunę

Bruno Delbonnel (Tragedia Makbeta)

Dan Laustsen (Zaułek koszmarów)

Ari Wegner (Psie pazury)

Janusz Kamiński (West Side Story)

Najlepszy długometrażowy film animowany

Byron Howard, Clark Spencer, Yvett Merino Flores i Jared Bush za Nasze magiczne Encanto

Andrea Warren i Enrico Casarosa (Luca)

Osnat Shurer, Don Hall, Carlos López Estrada i Peter Del Vecho (Raya i ostatni smok)

Christopher Miller, Phil Lord, Kurt Albrecht i Michael Rianda (Mitchellowie kontra maszyny)

Monica Hellstrøm, Signe Byrge Sørensen, Jonas Poher Rasmussen i Charlotte de La Gournerie (Przeżyć)

Najlepszy dźwięk

Ron Bartlett, Mac Ruth, Theo Green, Doug Hemphill i Mark A. Mangini za Diunę

James Mather, Simon Chase, Niv Adiri i Denise Yarde (Belfast)

Mark Taylor, Simon Hayes, Oliver Tarney, Paul Massey i James Harrison (Nie czas umierać)

Gary Rydstrom, Shawn Murphy, Andy Nelson, Tod A. Maitland i Brian Chumney (West Side Story)

Richard Flynn, Robert Mackenzie i Tara Webb (Psie pazury)

Najlepszy krótkometrażowy film aktorski

Aneil Karia i Riz Ahmed za The Long Goodbye

Nadine Lüchinger i Maria Brendle (Ala Kachuu – Take and Run)

Omer Levin Menekse i KD Davila (Please Hold)

Martin Strange-Hansen i Kim Magnusson (On My Mind)

Maciej Ślesicki i Tadeusz Łysiak (Sukienka)

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

Alberto Mielgo i Leo Sanchez Barbosa (The Windshield Wiper)

Anton Dyakov (Boxballet)

Joanna Quinn i Les Mills (Kwestia smaku)

Hugo Covarrubias i Tevo Díaz (Bestia)

Michael Please i Daniel Ojari (Rudzik Rudzia)

Najlepszy montaż

Joe Walker za Diunę

Hank Corwin (Nie patrz w górę)

Myron Kerstein i Andrew Weisblum (Tick, Tick…Boom!)

Pamela Martin (King Richard: Zwycięska rodzina)

Peter Sciberras (Psie pazury)

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

Gregory A. Thomson, Joseph Patel, Robert Fyvolent i David Dinerstein za Summer of Soul (…or, When the Revolution Could Not Be Televised)

Stanley Nelson i Traci Curry (Attica)

Sushmit Gos i Rintu Thomas (Ogniem pisane)

Kira Simon-Kennedy, Nathan Truesdell i Jessica Kingdon (Chiński sen)

Monica Hellstrøm, Signe Byrge Sørensen, Jonas Poher Rasmussen i Charlotte de La Gournerie (Przeżyć)

Najlepszy film międzynarodowy (nieanglojęzyczny)

Drive My Car

Reżyser Drive My Car Ryûsuke Hamaguchi

Najgorszy człowiek na świecie

The Hand of God

Lunana: A Yak in the Classroom

Przeżyć

Oscar honorowy

Danny Glover (specjalna nagroda Jean Hersholt Humanitarian Award), Samuel L. Jackson, Elaine May i Liv Ullmann

Inne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *